چهار کشور اتحادیه اروپا توافق کردند که قیمت گاز روسیه را به روبل بپردازند.

چهار کشور اتحادیه اروپا توافق کردند که قیمت گاز روسیه را به روبل بپردازند.

راشا تودی

برگردان مینا صابری

به گزارش بلومبرگ، چهار شرکت اروپایی از چند وقت پیش حاضر شده اند بهای گاز طبیعی خریداری شده از روسیه را به روبل پرداخت کنند. ده کشور دیگر حساب های ویژه ای را در بانک گازپروم افتتاح کرده اند. گازپروم اخیرا بدلیل عدم پرداخت بهای گاز به روبل عرضه گاز به لهستان و بلغارستان را متوقف کرده است.

روزنامه اقتصادی بلومبرگ گزارش داد، ده مشتری اروپایی قبلاً حساب های ویژه ای را با گازپروم بانک باز کرده اند تا هزینه عرضه گاز روسیه را به روبل پرداخت کنند.

بر اساس این گزارش چهار شرکت بزرگ اروپایی از چند وقت پیش حاضر شده‌اند بهای گاز طبیعی خریداری شده از روسیه را به روبل بپردازند. به گفته این خبرگزاری، فهرست خریداران گاز که شامل کشورهای «غیر دوست» محسوب می شوند به ۲۳ کشور افزایش یافته است.
گازپروم اخیرا اعلام کرد که به دلیل عدم پرداخت بهای انرژی صادراتی به روبل شرکت های انرژی در این کشورها، عرضه گاز به لهستان و بلغارستان را متوقف کرده است. شرکت گاز روسیه همچنین هشدار داد که اگر بلغارستان و لهستان به طور غیرقانونی دست به استخراج گاز روسیه از حجم کلی حمل و نقل در ترانزیت بزنند، عرضه گاز برای ترانزیت همگان به همان میزان گازی که دستبرد زده شده کاهش خواهد یافت. پس از تصمیم گازپروم، قیمت گاز در اروپا حدود ۱۶ درصد افزایش یافت.

متعاقبا، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، اعلام کرد که اختلال در عرضه گاز روسیه به مصرف کنندگان لهستانی و بلغارستانی غیرقابل قبول است و مسکو را متهم کرد که از منابع انرژی به عنوان ابزاری برای باج گیری استفاده میکند. بر اساس اظهارات کمیسیون اروپا، سیستم جدید پرداخت بهای گاز طبیعی به روبل ممکن است با تحریم های غرب علیه روسیه در تضاد باشد.

در اوایل ۲۳ مارس ۲۰۲۲ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دستور داد که پرداخت ها از کشورهای غیردوست (این لیست شامل تمام کشورهای اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و چند کشور دیگر است) برای گاز طبیعی به روبل تسویه شود. این مقررات از ۱ آوریل ۲۰۲۲ اجرایی شد. در اواسط آوریل، پوتین خاطرنشان کرد که در پرداخت های نفت و گاز روسیه به کشورهای غیردوست اشکالاتی وجود داشته است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در ۱۸ آوریل از گفتن همه کشورهایی که توافق کرده بودند هزینه گاز را به روبل بپردازند، به خبرنگاران خودداری کرد. او گفت بعید است که این اطلاعات به شکل عمومی منتشر شود. وی پیش از این نیز هشدار داده بود که روسیه بنگاه خیریه باز نکرده است و گاز کشورهای اروپای غربی را به صورت رایگان تامین نخواهد کرد.

به گفته پسکوف، سخنگوی کرملین، مسکو با رئیس کمیسیون اروپا موافق نیست که بر اساس آن توقف گاز به لهستان و بلغارستان تلاشی برای باج‌خواهی است. بکارگیری روش‌های پرداخت جدید نتیجه اقدامات غیردوستانه بی‌سابقه است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه گفت که روسیه تامین کننده قابل اعتماد منابع انرژی است و باقی می ماند. تقاضای اخیر برای پرداخت گاز روسیه به روبل باج خواهی نیست، بلکه یک ضرورت است:

«این ضرورت به دلیل این واقعیت بود که آنها مقدار قابل توجهی از ذخایر ما را مسدود کردند یا به زبان روسی دزدیدند. همه اینها مستلزم انتقال به یک سیستم پرداخت جدید بود. بحث باج گیری وجود ندارد. این پرداخت های جدید وجود دارد. روش ها به مشتریان از قبل اطلاع داده می شود.»

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، پیشتر توقف تحویل گاز به لهستان و بلغارستان را «تلاش روسیه برای استفاده از گاز به عنوان ابزار باج‌خواهی» توصیف کرده بود. در همان زمان، او گفت که برای این سناریو آماده است. چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا نیز در توییتر خود نوشت: «تصمیم گازپروم برای توقف عرضه به برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، اقدام تهاجمی و یکجانبه دیگری از سوی روسیه است.»

پسکوف تاکید کرد که در اصل هیچ چیز برای مشتریان تغییر نکرده است. رئیس جمهور بارها گفته است که در واقع هیچ چیز برای مشتریان ما تغییر نخواهد کرد. تنها شرط جدید، الزام به افتتاح دو حساب است، اما در مورد مشکل و ضرر اضافی نمی توان صحبت کرد.

در ماه مارس، ولادیمیر پوتین از کشورهای غربی درخواست کرد که برای پرداخت هزینه عرضه گاز با گازپروم حساب بانکی افتتاح کنند.
بر اساس فرمان امضا شده توسط وی، پرداخت ها می تواند بیشتر به حساب روسیه به یورو یا دلار واریز شود. سپس گازپرومبانک پول را به روبل تبدیل کرده و مبلغ را به گازپروم منتقل می کند.

سخنگوی کرملین در پاسخ به این سوال که آیا روسیه توانائی تحمل ضرر مالی را که در صورت امتناع سایر کشورهای اتحادیه اروپا از پرداخت بهای گاز به روبل به وجود می آید را دارد؟
گفت: همه چیز محاسبه شده است، همه خطرات پیش بینی شده است، تمام اقدامات لازم انجام شده است.

پسکوف در پایان گفت: اگر سایر کشورها از پرداخت به روبل خودداری کنند، فرمان ریاست جمهوری اجرا می شود و گازپروم تحویل به این مشتریان را متوقف می کند.

Bookmark the permalink.

© 2021 ، روشنگران همه حقوق محفوظ است.