۱۹ روز جنگ در اوکراین

۱۹ روز جنگ در اوکراین

مجله هفته

کی یف درخواستی برای دیدار یا ارتباط با پوتین نداشته است

سخنگوی کرملین تاکید کرد که دولت ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، درخواستی برای تماس یا ارتباط با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نداشته است.

به گزارش روسیا الیوم، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین تاکید کرد که دولت ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، درخواستی برای تماس یا ارتباط با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نداشته است.

پسکوف در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا طرف اوکراینی امروز، دوشنبه یا هفته گذشته چنین درخواستی را مطرح کرده است، پاسخ منفی داد.

سخنگوی کرملین پیشتر اعلام کرده بود که دیدار رؤسای جمهور پوتین و زلنسکی منتفی نیست، اما هیئت‌های دو کشور و وزرای دو طرف باید تلاش کنند تا این دیدار صرفاً یک دیدار تشریفاتی نباشد بلکه مؤثر باشد.

پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و دمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین در شهر آنتالیا ترکیه دیدار و درباره بحران کنونی روسیه و اوکراین گفتگو کردند.

بمباران دونتسک توسط اوکراین با بمب های خوشه ای اقدامی وحشیانه است

پوتین حمله عمدی به محله‌ای در مرکز دونتسک با استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را اقدامی وحشیانه از سوی اوکراین دانست.

به گزارش روسیا الیوم، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی طی تماسی تلفنی درباره وضعیت پیرامون اجرای عملیات ویژه در اوکراین گفتگو کردند.

پوتین ارزیابی‌های خود از روند مذاکرات نمایندگان روسیه و اوکراین را که در قالب ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود، با نخست وزیر اسرائیل در میان گذاشت.

بیانیه کرملین حاکی از آن است که دو طرف درباره وضعیت اوکراین گفتگو کردند و پوتین حمله عمدی به محله‌ای در مرکز دونتسک با استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را اقدامی وحشیانه از سوی اوکراین دانست.

نفتالی بنت نیز نتایج تماس‌های اخیر با رهبران تعدادی از کشورها در مورد بحران اوکراین را به پوتین اعلام کرد. کرملین تأیید کرد که دو طرف توافق کردند که در این زمینه با آنها تماس بگیرند.

مقامات جمهوری خلق دونتسک اعلام کردند که بر اثر حمله روز دوشنبه نیروهای اوکراینی با موشک «توچکا او» به شهر دونتسک ۲۰ نفر از جمله تعدادی کودک کشته و زخمی شدند.

در انتقام از حمله به دونتسک؛
روسیه: کارخانه های اسلحه سازی اوکراین را هدف می گیریم

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در انتقام از اقدام اوکراین مبنی بر هدف قرار دادن مناطق مسکونی جمهوری دونتسک با بمب خوشه‌ای، کارخانه‌های اسلحه سازی این کشور را هدف قرار خواهد داد.

روسیه از شهروندان اوکراینی شاغل در این مراکز و مردم ساکن در حومه آنها خواست که فوراً به جای امن نقل مکان کنند.

این در حالی است که اوکراین اتهام مطرح شده از سوی مسکو را رد می‌کند.

همزمان، خبرها حاکی از آن است که بعد از رفع وقفه‌ای که به دلایل فنی ایجاد شده بود، چهارمین دور از مذاکرات مسکو-کی یف به طور آنلاین در جریان است.

وقفه فنی در مذاکرات روسیه و اوکراین

مذاکرات مسکو و کیف به عنوان بخشی از چهارمین دور مذاکرات برای حل و فصل مناقشه مسلحانه در اوکراین تا روز سه شنبه به دلایل اشکالات فنی متوقف شد. این را میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین در کانال تلگرامی خود اعلام کرد. او نوشت:

گفت وگوها تا فردا بدلایل فنی به وقفه افتاده است. برای کار بیشتر در کارگروه ها و شفاف سازی تعاریف فردی مذاکرات ادامه دارد.

پودولجاک پیش از این ارتباط بین هیئت های دو کشور را که این بار به صورت ویدئویی بود، «سخت» توصیف کرده بود و آن را به «سیستم های مختلف سیاسی» در روسیه و اوکراین نسبت داده بود.

اوکراین: از ایران خواستم پیام من را به مسکو منتقل کند

به گزارش خبرگزاری ایرنا، «دیمیترو کولبا»، وزیر امور خارجه اوکراین بعد از گفت‌وگوی تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران که قرار است فردا (سه‌شنبه) به مسکو سفر کند تصریح کرد که تهران از حل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین حمایت می‌کند.

کولبا در توییتر نوشت: «ایران مخالف جنگ در اوکراین است و از راهکار مسالمت‌آمیز حمایت می‌کند. من خواستم [وزیر خارجه ایران] پیام من را به مسکو منتقل کند: روسیه باید بمباران غیرنظامیان را متوقف کند، به آتش‌بس پایبند باشد و از اوکراین خارج شود.»

در واکنش به یک ادعا؛
چین آمریکا را به سوء نیت متهم کرد

ادعای واشنگتن مبنی بر تقاضای کمک تسلیحاتی روسیه از چین، با واکنش شدیداللحن پکن مواجه شد.

به گزارش گاردین، ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین، با لحنی تند به ادعای آمریکا مبنی بر درخواست کمک نظامی روسیه از دولت پکن واکنش نشان داد.

وی در این باره گفت: آمریکا نیت سوئی از انتشار این اطلاعات نادرست و بدخواهانه دارد.

ژائو لیجیان در ادامه افزود: موضع چین در قبال مسئله اوکراین واضح و مشخص است و دولت پکن از همان ابتدا نقشی سازنده در پیشبرد مذاکرات صلح ایفا کرد.

وی همچنین بر ضرورت حفظ خویشتنداری از سوی همه طرفین دخیل در بحران اوکراین و پرهیز از دامن زدن به تنش ها تاکید کرد.

همه اینها در حالی است که امروز شهر رم میزبان نشست سطح بالای مقامات آمریکا و چین پیرامون تحولات اوکراین است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین می گوید روسیه توانایی آن را دارد که کنترل شهرهای اصلی اوکراین را به دست آورد.

وی همچنین به غرب هشدار داد که روسیه بی آنکه نیازمند کمک گرفتن از چین باشد، از توان نظامی کافی برای تحقق اهداف خود در اوکراین برخوردار است.

تحریم‌ها علیه «مسکو» محکوم است/ نفرت‌پراکنی غرب علیه روسیه

وزیر خارجه ونزوئلا با بیان اینکه کشورش تحریم های غرب علیه مسکو را محکوم می کند، گفت: گسترش ناتو در بال شرقی اروپا و نزدیک شدن به مرزهای روسیه، تجاوزگری است.

به گزارش المیادین، «فلیکس پلاسنسیا» وزیر خارجه ونزوئلا امروز دوشنبه سخنانی را در خصوص بحران اوکراین و مداخله جویی غرب در این بحران مطرح کرد. وی گفت: کاراکاس تحریم‌های غرب علیه مسکو را به شدت محکوم می‌کند.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه ونزوئلا تصریح کرد: کشورهای غربی تحریم‌های وحشتناکی را علیه مسکو اعمال کرده اند و همزمان علیه فرهنگ روسیه دست به نفرت پراکنی می‌زنند. ما این اقدامات را محکوم می‌کنیم.

این مقام ونزوئلایی در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش ناتو برای گسترش در بال شرقی اروپا اشاره کرد و گفت: از دیدگاه ما گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در بال شرقی اروپا یک نوع تجاوزگری است.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به تحکیم روابط میان کشورش و روسیه، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در آینده‌ای نزدیک به منظور دیدار با مقامات کاراکاس به ونزوئلا سفر کند.

کرملین از احتمال تصرف کامل شهرهای بزرگ اوکراین خبر داد

به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: همزمان با تلاش وزارت دفاع برای اطمینان کامل از امنیت غیرنظامیان، احتمال به دست گرفتن کنترل کامل شهرهای تحت محاصره به استثنای مناطق مورد استفاده برای تخلیه غیرنظامیان را رد نمی کنیم.

وی افزود: مسکو بیانیه اخیر مقامات آمریکایی و اروپایی درباره ناامیدی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از وضعیت عملیات در اوکراین را تحریک آمیز می داند که هدف آن تحریک کردن روسیه به هجوم به شهرهای اوکراین است.
سخنگوی کرملین گفت: باتوجه به استقرار تسلیحات سنگین ملی گراهای اوکراین در مناطق مسکونی، از همان ابتدای شروع عملیات ویژه روسیه، رئیس جمهوری به وزارت دفاع دستور داد تا از تهاجم فوری به شهرهای بزرگ از جمله کی یف خودداری شود.
پسکوف خاطرنشان کرد: تلفات سنگین غیرنظامیان در صورت عملیات نظامی در مناطق پرجمعیت غیرقابل اجتناب است و عملیات ویژه روسیه دقیقا طوری طراحی شده که از این تلفات خودداری شود.
دو هفته بعد از شروع عملیات ویژه روسیه برای غیرنظامی کردن اوکراین، نظامیان این کشور هنوز درباره ورود به مناطق پرجمعیت به ویژه مناطقی که مبارزان ملی گرای اوکراینی حضور دارند، ملاحظه نشان می دهند.
روسیه بارها ملی گرایان اوکراین را به استقرار تسلیحات سنگین در مناطق مسکونی و استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر دفاعی متهم کرده است.
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانتسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. وی سه روز پس از آن نیز ۵ اسفند آغاز «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین همچنان ادامه دارد و امروز وارد هفدهمین روز خود شده است.

موشک اوکراینی در دنباس ۲۳ غیرنظامی را کشت.

پوشیلین رئیس جمهوری خلق دونتسک، گفت حمله ادامه خواهد یافت و در صورت امکان تسریع خواهد شد. محل حمله موشکی توچکا در دونتسک بیان کرد. پوشیلین اعلام کرد که به دلیل این رویداد عزای رسمی اعلام خواهد شد. در ادامه گفته شد:

جنایت وحشتناک رژیم کی یف بدون شک در زمره جنایات جنگی قرار می گیرد.

در ۱۴ مارس، یک موشک توچکا-یو اوکراینی به سمت هدف نزدیک ساختمان دولتی در مرکز دونتسک شلیک شد. بر اساس اطلاعات اولیه، حداقل ۲۳ غیرنظامی از جمله کودکان در نتیجه این حمله جان باختند. گفته می شود حداقل ۲۰ نفر مجروح و به بیمارستان منتقل شده اند.

پیشروی نیروهای روسیه

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، «ایگور کوناشنکوف» اعلام کرد: نیروهای جمهوری خلق لوهانسک که قبلا شهر سیویردونتسک را از شرق و جنوب محاصره کرده بودند در حومه شمال شرق شهر با واحدهای ملی گرایان اوکراین درگیر شدند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: نیروهای روس به پیشروی ادامه می دهند و به شهرک های وودنوی، اسلادکوی، استپنوی، تاراموک و اسلاونوی رسیده اند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانتسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. وی سه روز پس از آن نیز پنجشنبه گذشته (۵ اسفند) آغاز «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین همچنان ادامه دارد و امروز وارد هفدهمین روز خود شده است.

موشک‌ توچکا اوکراینی در مرکز دونتسک سرنگون شد – حداقل ۲۳ غیرنظامی کشته شدند

یک موشک توچکا-یو اوکراینی در نزدیکی ساختمان دولتی در مرکز دونتسک سرنگون شد. بر اساس اطلاعات اولیه، ۲۳ نفر از جمله کودکان کشته شدند. حداقل ۹ غیرنظامی زخمی شدند.

دور چهارم مذاکرات روسیه و اوکراین آغاز شد.

دور چهارم مذاکرات روسیه و اوکراین آغاز شد. این مذاکرات از طریق ویدئو انجام خواهد شد. میخائیل پودولیاک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین این اطلاعات را تایید کرد. وی افزود که این گفتگو دشوار خواهد بود.

سه دور اول مذاکرات در بلاروس، در 28 فوریه، ابتدا در منطقه گومل، در ۳ و ۷ مارس در Belovezhskaya Pushcha در منطقه برست برگزار شد. پس از آن، مذاکرات بعدی به فرمت ویدئویی تغییر یافت. ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت که هدف از مذاکرات بیشتر دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است. اسرائیل و ترکیه هر دو خود را به عنوان میانجی برای تحقق این امر پیشنهاد کردند.

گزارش جدید وزارت دفاع روسیه از وضعیت اوکراین

سرلشکر ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، گفت که تا صبح روز ۱۴ مارس، نیروهای روسی در مجموع ۳۹۲۰ شی زیرساخت نظامی اوکراین را به عنوان بخشی از عملیات ویژه در اوکراین منهدم کردند.

 وی خاطرنشان کرد: نیروهای هوایی و ضدهوایی روسیه چهار پهپاد اوکراینی از جمله بایراکتار TB-2 را در شبانه روز سرنگون کردند.  طی یک روز هواپیماهای نیروی هوایی روسیه ۱۸۷ هدف نیروهای مسلح اوکراین را مورد اصابت قرار دادند.

 کوناشنکوف افزود: پیشروی نیروهای روسیه در چارچوب عملیات نظامی ویژه در اوکراین حدود یازده کیلومتر در 24 ساعت بوده است.

کانال تهویه معدن در جمهوری خلق دونتسک در اثر گلوله باران اوکراینی بسته شد – ۸۳ کارگر معدن در زیر زمین محبوس شدند.

در معدن ساسیادکو در جمهوری خلق دونتسک  پس از گلوله باران توسط نیروهای اوکراینی قطع برق رخ داد.  این را وزارت زغال سنگ و انرژی جمهوری دموکراتیک کره در کانال تلگرامی خود اعلام کرد.  این وزارتخانه گزارش داد:

 «در ساعت ۸ صبح، چاه های تهویه شرقی شماره ۱ و شماره ۳ معدن ساسیادکو در جمهوری دموکراتیک پی آر در نتیجه گلوله باران منطقه دونتسک کیف از بین رفتند شدند. ۸۳ کارگر در زیر زمین گرفتار شده اند که به سطح زمین منتقل می شوند. جراحتی در کار نبود.»

 برای این منظور یک تیم نجات مین به این شرکت فراخوانده شد.

وزارت دفاع روسیه: سوخو-25 انبارهای مهمات ارتش اوکراین را نابود کرد.

وزارت دفاع روسیه ویدئویی را منتشر کرده است که نشان می دهد جنگنده های سوخو-25 روسیه انبارهای مهمات ارتش اوکراین را منهدم می کنند.

چین گزارش‌ها درباره درخواست کمک تجهیزات نظامی روسیه از پکن را رد کرد

 «فرانس ۲۴» چین در این بیانیه تصریح کرد، اولویت چین جلوگیری از تشدید وضعیت متشنج در اوکراین است.

لیو پنگیو سخنگوی این سفارتخانه در بیانیه‌ خود افزود: «وضعیت کنونی در اوکراین واقعاً نگران‌کننده است. اولویت کنونی جلوگیری از تشدید وضعیت متشنج یا حتی از کنترل خارج شدن آن است.»

مقامات آمریکایی روز یکشنبه ادعا کردند که روسیه از آغاز تهاجم به اوکراین، از چین درخواست دریافت تجهیزات نظامی کرده است.

این امر نگرانی‌ها در کاخ سفید در مورد کمک احتمالی چین به روسیه و تضعیف کمک‌های غرب به اوکراین را افزایش داده است.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» در خصوص همکاری چین با روسیه برای کاهش تاثیر تحریم‌ها علیه مسکو گفت: ما از نزدیک سطح کمک‌های اقتصادی و کالا از سوی چین به روسیه را دنبال می‌کنیم و این کمک‌های احتمالی برای ما یک نگرانی است.

وی ادامه داد: ما به چین اعلام کرده‌ایم که اجازه نخواهیم داد هیچ کشوری ضررهای اقتصادی روسیه در نتیجه تحریم‌ها را جبران کند.

مشاور امنیت ملی آمریکا مستقیما به تحریم‌های احتمالی علیه چین اشاره‌ای نکرد، اما گفت: ما به پکن اعلام کرده‌ایم کمک عمده به روسیه برای فرار از تحریم‌های اقتصادی عواقب جدی خواهد داشت.

رئیس جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (۲ اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

همزمان با ادامه جنگ در اوکراین، واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

افسر سابق آمریکایی: ما به نئونازی‌ها در اوکراین آموزش دادیم

افسر سابق نیروی دریایی آمریکا تأیید کرد ارتش آمریکا، انگلیس و کانادا به نئونازی‌های اوکراین آموزش داده اند.

به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری اسپوتنیک عربی، اسکات ریتر در این خصوص گفت: یگان‌های خارجی به اوکراین سفر کردند تا واحد‌های ملی گرا را در غرب این کشور تأسیس کنند. آن‌ها سپس رئیس جمهور قانونی را سرنگون کردند و سیاست خشونت آمیزی را در پیش گرفتند.

ریتر افزود: تاثیرگذاری آن‌ها انقدر خطرناک شد که نئو نازی‌ها پترو پورشنکو نخست وزیر سابق را تهدید کردند. وی در سال ۲۰۱۵ آمادگی داشت در دونباس وضعیت ویژه اعلام کند.

ریتر گفت: زلنسکی خودش را به عنوان رئیس جمهور منصوب کرد تا صلح را برقرار کند. او با گردان آزوف (نئو نازی‌ها) مذاکره کرد و به آن‌ها گفت سلاح هایشان را کنار بگذارند، اما آن‌ها به راحتی وی را طرد کردند.

نئونازی‌های اوکراینی حدود ۷ هزار خارجی را بازداشت کرده اند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نئونازی‌های اوکراینی حدود هفت هزار شهروند خارجی از ۱۶ کشور را بازداشت کرده اند و از آن‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری روسیه الیوم؛ ژنرال میخائیل میزینتسف رئیس مرکز اداره دفاع ملی روسیه گفت: نئونازی‌های اوکراینی بیش از ۶ هزار و ۹۰۰ غیر نظامی از ۱۶ کشور خارجی را بازداشت کرده اند و از آن‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند و علاوه بر این، خدمه بیش از ۵۰ کشتی خارجی به علت افزایش خطر مین گذاری اوکراین، در بنادر گیر افتاده اند که نقض قانون بشردوستانه بین المللی در دریای آزوف و دریای سیاه است.

وی افزود: بازداشت شدگان از کشور‌های جمهوری آذربایجان، یونان، گرجستان، مصر، هند، لبنان، سوریه، ترکیه، فیلیپین، جامائیکا و برخی کشور‌های دیگر هستند.

ادامه پیشروی نیرو‌های دونتسک و آزادی ۹۰ شهر و تنگ‌تر کردن محاصره ماریوپل

نیرو‌های جمهوری دونتسک در شرق اوکراین ۹۰ شهر را از ابتدای عملیات نظامی آزاد کرده اند و همچنان به سمت غرب پیشروی و محاصره ماریوپل را تنگ‌تر می‌کنند.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، جمهوری دونتسک اعلام کرد نیرو‌های آن از ابتدای عملیات نظامی روسیه در اوکراین توانسته اند ۹۰ منطقه را آزاد کنند. مقامات دونتسک همچنین از زخمی شدن شش نفر در حمله نیرو‌های اوکراینی به مناطقی از این جمهوری خبر دادند و تاکید کردند نیرو‌های اوکراینی دیروز ۱۵ شهر را هدف قرار دادند.

از سوی دیگر، مقامات دونتسک اعلام کردند نیرو‌های این جمهوری ۱۴ موضع ملی‌گرایان افراطی اوکراین را که از آنجا حمله و تیراندازی می‌کردند، هدف قرار دادند و منهدم کردند و علاوه بر این، بیش از ۶۰ غیر نظامی را نیز از ماریوپل منتقل کردند.

درگیری شدید بین نیرو‌های اوکراینی و روس در ماریوپول

شبکه تلویزیونی راشاتودی گزارش داد تصاویر پهپادی نشان دهنده درگیری‌های شدید زمینی بین نیرو‌های روس و اوکراینی در شهر ماریوپوپل است. برخی نیرو‌های روس در تلاش برای تحت کنترل در آوردن منطقه، این شهر را از چندین سمت تحت محاصره خود در آورده اند.

موفق‌ترین عملیات توسط ارتش دونتسک در شهر سارتانا در نزدیکی ماریوپول انجام شد و بخش‌های گسترده‌ای اکنون تحت کنترل این ارتش در آمده است. با این حال، بسیاری از خانه‌ها به شدت آسیب دیده اند و برق و سیستم گرمایشی ندارند. گفته می‌شود پل اصلی موجود بر روی رودخانه این شهر توسط نیرو‌های اوکراینی ویران شده است و آن‌ها مناطق مسکونی را بمباران کرده اند. بسیاری از ساکنان محلی می‌گویند نمی‌توانند شهر را ترک کنند، زیرا کریدور ایجاد شده بدین منظور هدف قرار گرفته است.

وزارت دفاع روسیه: ۱۸۰ مزدور در غرب اوکراین کشته شدند

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیاالیوم، وزارت دفاع روسیه از کشته شدن ۱۸۰ مزدور بیگانه در گلوله باران یک مرکز آموزشی آن‌ها در غرب اوکراین خبر داد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد در این گلوله باران، یک انبار تسلیحات ساخت غرب در این مرکز آموزشی منهدم شد.

ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: نیرو‌های ما امروز با استفاده از سلاح‌های دوربرد بسیار دقیق مرکز یاووروسکی برای آموزش نیرو‌های مسلح اوکراین را در غرب این کشور هدف قرار دادند.

نظام کی‌یف بخشی از این مرکز را به آموزش و تجهیز مزدوران خارجی قبل از اعزام به جبهه‌های جنگ با نیرو‌های روسیه، اختصاص داده بود. همچنین در این مرکز یک انبار مهمات و تجهیزات نظامی کشور‌های دیگر هدف قرار گرفت. در گلوله باران این مرکز حدود ۱۸۰ مزدور بیگانه کشته شدند و مقادیر زیادی سلاح نیز منهدم شد. به حملات علیه مزدورانی که وارد اوکراین شده اند ادامه می‌دهیم.

وی افزود: از ابتدای عملیات نظامی، حدود سه هزار و ۷۳۶ زیرساخت نظامی اوکراین منهدم و یکصد فروند جنگنده و ۱۳۹ پهپاد نیز سرنگون شده است. علاوه بر این هزار و ۲۳۴ تانک و خودروی زرهی، ۱۲۲ قبضه موشک انداز، ۴۵۲ توپخانه و خمپاره انداز و هزار و ۱۳ خودروی نظامی نیز منهدم شده است

ادامه مذاکرات

میخائیل پادولیاک، مشاور رئیس دفتر ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین با اعلام این مطلب، افزود که مذاکرات بدون وقفه در قالب ویدئو کنفرانس ادامه خواهد داشت و گروه‌های کاری مدام در حال کار بوده و طیف وسیعی از مسائل نیاز به توجه مداوم و بررسی دارند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز پیشتر گفته بود که مذاکرات روسیه و اوکراین قرار است روز دوشنبه 14 مارس برگزار شود. به گفته وی، این مذاکرات از طریق کنفرانس ویدئویی انجام خواهد شد.

در عین حال، لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی و عضو هیئت روسیه یادآور شد که پیشرفت در مذاکرات بین نمایندگان روسیه و اوکراین می‌تواند به زودی به یک موضع گیری مشترک تبدیل شود.

پیش از این، مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به همگرایی مواضع فدراسیون روسیه و اوکراین در جریان مذاکرات اشاره کرده بود. در تاریخ 10 مارس (19 اسفند ماه)، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در آنتالیای ترکیه با دیمیتری کوله‌با، همتای اوکراینی خود گفتگو کرد. لاوروف پس از این مذاکرات تاکید کرد که مسکو طرفدار هرگونه تماس برای حل و فصل مشکلات بحران اوکراین و توسعه راه‌های برون رفت از آن است.

رد ادعای ناتوانی روسیه در پرداخت بدهی‌های دولتی

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه امروز، دوشنبه اعلام کرد که اظهارات شنیده شده مبنی بر اینکه گویا روسیه قادر به پرداخت تعهدات مالی خود در خصوص بدهی‌های دولتی نیست، با واقعیت مطابقت ندارد و مقدار لازم وجوه موجود است.

به گفته وی، در عین حال، مسدود شدن حساب‌های ارزی بانک مرکزی و دولت را می توان تلاش تعدادی از کشورهای غربی برای سازماندهی کمبود بودجه مصنوعی ارزیابی کرد که هیچ پایه و اساس واقعی اقتصادی ندارد.‎

نگرش مردم روسیه نسبت به حمله کشورشان به اوکراین

والری فئدوروف، مدیر کل بنیاد سنجش افکار عمومی روسیه در مصاحبه با روزنامه «ایزوستیا» گفت: «نگرش شهروندان روس نسبت به عملیات در خاک اوکراین در طول اجرای آن تغییرات مختصری کرده است. در حال حاضر کمی بیش از 70 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی‌ها از این عملیات حمایت می‌کنند و حدود 20 درصد از آن حمایت نمی کنند.»

وی به این واقعیت نیز اشاره کرد که هر چه سن پاسخ دهندگان بالاتر باشد، تمایل بیشتری به حمایت از این اقدام دولت دیده می شود.

دیدگاه مردم روسیه درباره تحریم‌های غرب

والری فئدوروف همچنین اعلام کرد، کسانی که از خارج شدن  شرکت‌های خارجی از بازار روسیه پشیمان هستند، قبل از هر چیز کشورهای غربی را مقصر می‌دانند.

به گفته وی، تحریم‌ها بر زندگی مردم ساکن شهرهای بزرگ تاثیرات قابل توجه‌تری دارد، بطور کلی آنها جهانی‌تر و بیشتر به سمت ارزش‌های غربی گرایش داشته و در مصرف‌گرایی فعال بوده و عواقب تحریمها را بیشتر احساس می کنند. در حالی که در شهرهای کوچک و مناطق روستایی کمتر درگیر اقتصاد جهانی و در مبادلات مختلف بین‌المللی هستند و در نتیجه کمتر عواقب تحریم‌ها را احساس خواهند کرد. این جامعه شناس یادآور شد: البته به استثنای دو مسئله مهم: تورم و بیکاری که می تواند بر تمامی اقشار جامعه تاثیر بگذارد.

روسیه تا آخرین لحظه خواستار گفتگو درباره اوکراین بود، ولی غرب این تمایل را نادیده گرفت

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که مقامات مسکو تا همین اواخر و تا آخرین لحظه به دنبال مذاکره بود و پیشنهاد حل و فصل بحران اوکراین و مسائل امنیتی جهانی از طریق دیپلماسی را داشت، ولی ایالات متحده و فرانسه، بعنوان شرکای نزدیک مقامات کی‌یف، نپذیرفتند. به گفته وی، این ابتکار عمل آنها بود و خودشان روسیه را مجبور به اتخاذ تصمیم جدی برای حل مشکلات کردند.

زاخارووا افزود: «اکنون کشورهای غربی نباید «فریاد بزند» که راه‌های دیگری، جز تهاجم وجود دارد. ما بارها صحبت کردیم و همه خندیدند: کسی نمی‌خواست پای میز مذاکره نشسته و گفتگوی جدی با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و با سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه داشته باشد.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه یادآور شد که بستن زورمدارانه راه‌های تجاری به روی روسیه توسط کشورهای غربی در خاک آنها و همچین توقف فعالیت شبکه های اجتماعی جهانی، یک اقدام کاملاً غیرعادی است و به زبان ساده‌تر، این اقدامات در واقع ریختن تعهدات بین المللی کشورهای خارجی به سطل زباله است.

هشدار آلمان درباره عواقب سنگین توقف سریع واردات انرژی از روسیه

به گفته «رابرت هابک»، وزیر اقتصاد آلمان توقف فوری تمام منابع انرژی از روسیه بدون عوارض جانبی گسترده امکان پذیر نیست. وی در گفتگویی با یک رسانه آلمانی گفت: چنین تحریم‌هایی باید برای ما قابل تحمل باشد تا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نتواند آن را به عنوان پیروزی قلمداد کند.

وی افزود: آلمان تنها به تدریج می تواند در سیاست انرژی از روسیه مستقل تر شود.

به گفته هابک اگر این اقدام به سرعت انجام شود اختلال در عرضه، فقر و بیکاری گسترده رخ خواهد داد. وی افزود: بنابراین، خروج فوری از این وابستگی عواقبی به همراه خواهد داشت که به‌طور قابل توجهی گران‌تر خواهد بود. در این صورت بسیاری از مصرف‌کنندگان صورت‌حساب‌های بسیار بالایی به‌ویژه برای گرمایش دریافت می‌کنند‎.

آلمانی‌ها خواستار اتحاذ تدابیر دولتی برای مقابله با قیمت بالای بنزین و گازوئیل هستند

نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد که 80 درصد آلمانی ها خواهان کمک مالی دولت با توجه به افزایش قیمت بنزین هستند.

این نظرسنجی که توسط موسسه سیوی انجام شده نشان می دهد  تقریباً دو سوم از 5006 شرکت کننده در این نظرسنجی گفتند که دولت اکنون باید «قطعا» به موضوع بالا بودن قیمت بنزین و گازوئیل واکنش نشان داده و تدابیر متقابل را اتخاذ کند. بر اساس این نظرسنجی، 13 درصد با رکورد قیمت در پمپ بنزین ها مشکلی نداشتند. بقیه هم نظری در این باره نداشتند.‎

انتقاد شدید اوکراین به سیاست‌های آلمان در قبال روسیه

«دیمیترو کولبا»، وزیر امور خارجه اوکراین، اتهامات جدی علیه آلمان به دلیل سیاست دیرینه این کشور در قبال روسیه مطرح کرده است. کولبا در گفتگویی با آ ار دی آلمان گفت: «متأسفم که بگویم شما واقعاً به ایجاد قدرت فعلی روسیه کمک کردید. ما امیدواریم که شما نیز کار بزرگی برای متوقف کردن ماشین جنگی روسیه انجام دهید.

کولبا گفت آلمان و اوکراین کشورهای شریک هستند. وی ابراز امیدواری کرد که آلمان سلاح های مورد نیاز این کشور را در اختیار اوکراین قرار دهد. وی همچنین گفت: من فکر نمی‌کنم این عادلانه باشد که آلمان در چند سال گذشته همکاری‌های دفاعی گسترده‌ای با روسیه داشته است. کولبا خاطرنشان کرد: «بنابراین شاید اکنون زمان آن است که همه چیزهایی را که برای دفاع از خود نیاز داریم در اختیار ما قرار گیرد.

رهبر چچن در اوکراین حضور دارد؟

«رمضان قدیروف»، رهبر چچن به اوکراین سفر کرده  است. شبکه تلویزیونی چچن گروزنی ویدئویی را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد که در آن گفته می شود قدیروف در اتاقی تاریک دیده می شود. گفته می شود که او با سربازان چچنی در مورد یک عملیات نظامی صحبت می کند که در هفت کیلومتری پایتخت اوکراین، انجام شده است. مشخص نیست این دیدار کجا و چه زمانی برگزار شده است. قدیروف از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به شمار می رود.‎

منطقه دونباس اوکراین از طریق یک کریدور زمینی به کریمه متصل شد

گئورگی مرادوف، نماینده دائم جمهوری کریمه در دفتر ریاست جمهوری روسیه و معاون نخست وزیر دولت کریمه به خبرگزاری نووستی گفت: شبه جزیره کریمه و منطقه دونباس از طریق یک کریدور زمینی که از خاک اوکراین می گذرد، به یکدیگر متصل شدند.

این مقام دولت کریمه توضیح داد: «در حال حاضر بزرگراه کریمه به ماریوپل تحت کنترل نیروهای مسلح روسیه قرار گرفته است و در حالی که نبرد با ملی گرایان اوکراینی ادامه دارد، این مسیر به ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم مناطق آزاد شده در دونباس کمک خواهد کرد.‎‎

روسیه به دنبال مسدود کردن دسترسی دریایی اوکراین

شبکه News 18 گزارش داد روسیه با حضور در دریای سیاه به دنبال مسدود کردن دسترسی دریایی اوکراین به کشورهای دیگر است.

اعزام نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد به اوکراین

اعزام نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد به اوکراین در دستور کار شورای امنیت و یا دیگر مجامع بین المللی قرار ندارد. ادامه روند حل و فصل در اوکراین به آمادگی کی یف برای دستیابی به سازش بستگی دارد- وزارت خارجه روسیه به اسپوتنیک

یک کشته و سه زخمی بر اثر گلوله باران کی یف

تلویزیون اوکراین روز دوشنبه گزارش داد در گلوله باران یک ساختمان مسکونی در کی یف‏، دست کم یک نفر کشته شد و سه نفر نیز زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لویو‏، این در حالی است که انتون گراشچنکو مشاور وزارت کشور اوکراین از کشته شدن دو نفر و جراحت و بستری سه نفر دیگر خبر داد.

Bookmark the permalink.

© 2021 ، روشنگران همه حقوق محفوظ است.